Nalezeno 30 komentářů.


Přezdívka:
:-) :o)
:-( >-O
;-) :-D
:-P B-)
8-) :-*
:-/ |-)
=) :-O
Zpráva:
 
Padesátšest:
   


Odebírat

Obrázek 'tak sel cas s eurem' Obrázek 'tak sel cas s eurem' (gofryRP (6.10.2024 11:46) reagovat
blm v prestrojeni 4: Keynes a spol: "Všetci okrem nás sú hlúpi, dajte nám moc a my pre vás urobíme ekonomický zázrak zadarmo". ### Mises a spol.: "Všetci sme hlúpi, preto je lepšie, keď každý robí rozhodnutia sám za seba. Keď zlyhá, dotkne sa to malej skupiny ľudí. Keď zlyhajú Keynesiánci, dotkne sa to každého." ### V skratke: Keynesiánci = Kolektivisti, Misesovci = Individualisti.

Obrázek 'tak sel cas s eurem' Obrázek 'tak sel cas s eurem' (gofryRP (6.10.2024 11:43) reagovat
wd43: Som veľmi rád, že používaš úvodzovky. Napríklad "vyspělá ekonomika" potrebuje fiat. Je to veľmi vhodné, pretože v skutočnosti sa nejedná o žiadnu vyspelú ekonomiku, ale o šarlatánstvo. Vyspelá ekonomika potrebuje peniaze, nie menu. ### Aby som sa nemusel rozpisovať po 512 znakoch, doporučujem prečítať si túto knižku: [[odkaz] Prípadne na youtube si vyhľadať Thomas Sowell.

Obrázek 'tak sel cas s eurem' Obrázek 'tak sel cas s eurem' (wd43) (6.10.2024 8:36) reagovat
A jen tak mimochodem, v roce 1929 - velky krach na New Yorske burze zacal tim ze po cela 20 leta FED tiskl prachy a tak zvetsil penezni zakladnu - a pak se v roce 1929 rozhodl udrzet hodnotu dolaru a zastavit inflaci takze zacli stahovat penize zpet z obehu - najednou v US ekonomice nebylo dost dolaru aby poplatili vsechny kreditni pujcky, a cele to zkrachovalo. Tehdy se FED prave pokousel udrzet "Dolar jako zlato" - a dopadlo to katastrofalne. Dneska delaji presny QE opak - a dopadne to opet katastrofalne

Obrázek 'tak sel cas s eurem' Obrázek 'tak sel cas s eurem' (wd43) (6.10.2024 8:30) reagovat
...tyhle podniky nevyrostou pokud nebudou mit dost "vody" ve forme "penez". Historicka zkusenost je totiz takova ze zlato je sice zlato, ale zlato jako takove skutecne nedokaze "motivovat" velke skupiny lidi aby provadeli to co provadi (velka moderni makroekonomika), jinak by musela nastat takova deflace, ze by zlato z ruky nikdo nevydal, unce by byla za milion... Zkratka - jsou to dve veci. Ulozeni hodnoty vs. vedeni moderni ekonomiky postavene "na pujckach fiat penez". Fiat penize musi rust, abyfungovaly

Obrázek 'tak sel cas s eurem' Obrázek 'tak sel cas s eurem' (wd43) (6.10.2024 8:27) reagovat
gofry - to podle me nemas uplne pravdu a otazka je co od "penez" ocekavas? Pokud chces "ulozit hodnotu" nebo na tom "vydelat", potom inflace skutecne neni dobra. Ale pak je tady zpusob vedeni "vyspele ekonomiky" tak jak se to dela s Fiat menama, kde penize nejsou penize ale "kredit", tedy penize vytvorene "pujckou", a to je dulezita "bankovni schopnost" ktera umoznuje stavbu a fungovani modernich nadnarodnich podniku, supermarketu, automobilek... Protoze tyhle podniky nevyrostou pokud nebudou mit dost...

Obrázek 'tak sel cas s eurem' Obrázek 'tak sel cas s eurem' (StanoPK88) (6.10.2024 2:00) reagovat
Krasna diskusia a pridam moju trosku do mlyna, ludi je stale viac a kazdy potrebuje mat nejaky obnos penazi aby sa citil komfortne, preto sa “tlacia” stale nove a to zvysuje celkovy objem v systeme a sposobuje inflaciu, zmenu pomeru voci inym komoditam ktore sa nenafuknu ako balon. Samozrejme tento moralne cisty plan preco sa aj zrusilo krytie zlatom je zneuzivany generalmi ekonomiky ktori si radi prihnu nieco pre seba ked sa uz generuje fiat.

Obrázek 'tak sel cas s eurem' Obrázek 'tak sel cas s eurem' (gofryRP (6.10.2024 0:55) reagovat
wd43, blm v prestrojeni 4: Žiadna inflácia nie je dobrá. V normálnej, zdravej, slobodnej ekonomike dochádza k deflácii. V chorej dochádza k inflácii.

Obrázek 'tak sel cas s eurem' Obrázek 'tak sel cas s eurem' (blm v prestrojeni 4) (5.10.2024 20:20) reagovat
Ano, samozrejme jsem mel na mysli inflaci nekde v urovni inflacniho cile centralnich bank (2 % pro CNB, ECB i FED). Kdyz se inflace utrhne tak nerizene obere stradatele o cast uspor. Bodejt by pak nejvetsi dluznik u nas, stat rizeny vladou, proti inflaci zasahnul, kdyz mu vyhovovala.

Obrázek 'tak sel cas s eurem' Obrázek 'tak sel cas s eurem' (wd43) (5.10.2024 20:14) reagovat
mate pravdu oba, IMHO, urcita mira inflace je skutecne dulezita pro "rust" ekonomiky, ovsem pak se to taky da prehnat a tisknout prachy jak o zavod aby se ufinancovaly megalomanske plany nejakeho jinak neschopneho politika, a tam se potom z inflace stava kradez formou tisku nicim nepodlozenych penez.

Obrázek 'tak sel cas s eurem' Obrázek 'tak sel cas s eurem' (blm v prestrojeni 4) (5.10.2024 13:19) reagovat
Necetl jsem ani jedno, pouc mne tedy a zakonci to formulaci "kdyz rikas [X] tak nemas pravdu, protoze [Y]".

Obrázek 'tak sel cas s eurem' Obrázek 'tak sel cas s eurem' (gofryRP (5.10.2024 13:14) reagovat
blm v prestrojeni 4: Výborne, poučku z Keynesa si sa naučil opakovať krásne. Teraz si skús prečítať niečo o inflácii trebárs od Misesa.

Obrázek 'tak sel cas s eurem' Obrázek 'tak sel cas s eurem' (blm v prestrojeni 4) (5.10.2024 1:10) reagovat
No neni, a ze jsi dement co neco nechape neznamena, ze to je kokotina. Inflace ti uzira hodnotu penez, ktere nechavas lezet ladem (=cena neaktivnich penez v case, kterou platis). Abys ji platit nemusel, jsi nucen je investovat. Aspon nejak konzervativne, aby vynos tu inflaci pokryl. Nemusi jit o jen pujcku ale i o dalsi formy investic (koupit podil ve firme zvany akcie atd), firmu zalozit atd.

Obrázek 'tak sel cas s eurem' Obrázek 'tak sel cas s eurem' (gofryRP (5.10.2024 0:59) reagovat
blm v prestrojeni 4: To je samozrejme absolútna kokotina. Motiváciu vytvára úrok, ktorý dostanem, keď niekomu požičiam peniaze. Žiadnu infláciu k tomu netreba. Ako som písal, inflácia je systém na okrádanie ľudí.

Obrázek 'tak sel cas s eurem' Obrázek 'tak sel cas s eurem' (blm v prestrojeni 4) (4.10.2024 22:06) reagovat
Paka je nepresne slovo, motivace je lepsi. Protoze at to mistni prvoci chapou nebo ne, inflace je cena neaktivnich penez v case a to motivuje jak utraceni, tak investice za vidinou zisku, coz pohani rust (cimz nikdo nerika, ze to je jediny duvod pro rust).

Obrázek 'tak sel cas s eurem' Obrázek 'tak sel cas s eurem' (gofryRP (4.10.2024 21:57) reagovat
yxus: Vraj by nebola páka na růst :-D Hej lebo pred zavedením prvej meny ľudstvo žiadny rast nemalo :-D. ### Inflácia je nástroj, ako okradnúť ľudí bez toho, aby si zvýšil dane. O nič viac nejde.

Obrázek 'tak sel cas s eurem' Obrázek 'tak sel cas s eurem' (yxusRP (4.10.2024 17:43) reagovat
ano a presne tak je to i s dolarem. inflace se to jmenuje. je to sice svine, ale bez ni by nebyla paka na rust (pro celou ekonomiku a samozrejme o neco vyssi nez je prave inflace). v kostce je to nastroj, jak lidi/podniky/korporace "donutit" penizse tocit.

Obrázek 'tak sel cas s eurem' Obrázek 'tak sel cas s eurem' (gofryRP (4.10.2024 16:32) reagovat
Rdel: Pokles hodnoty nemá nič spoločné s rastom produktivity. Ak dnes vyrobíš bochník chleba za deň, a zajtra vďaka technológiám za pol dňa, tak klesli náklady na jeho produkciu, nie jeho hodnota. Pre teba bude mať hodnotu toho, že dajme tomu tri dni budeš mať čo jesť. Ale pre bežného človeka klesla napríklad hodnota koňa, takmer na nulu. Pretože máme autá. To ale nesúvisí s produktivitou, ale s vynájdením lepšieho dopravného prostriedku.

Obrázek 'tak sel cas s eurem' Obrázek 'tak sel cas s eurem' (Rdel) (4.10.2024 13:55) reagovat
Hodnota *všeho* neustále klesá, protože v čase roste produktivita lidské práce. Můžeme tomu říkat třeba pokrok. A srovnávat dnešní dům s domem před sto lety může jen píča (nebo Blm). Do domu svého stoletého předka bych dneska neměl chuť ubytovat ani psa.

Obrázek 'tak sel cas s eurem' Obrázek 'tak sel cas s eurem' (TsantsaRP (4.10.2024 12:57) reagovat
tak presne o tom som vravel, ze dezokokoti nechapu meme s toxicitou vody, rovnaky joke, ale teraz je to fakt, lebo to podporuje ich narativ.

Obrázek 'tak sel cas s eurem' Obrázek 'tak sel cas s eurem' (blm v prestrojeni 4) (4.10.2024 11:24) reagovat
Zlato uz se davno jako platidlo nepouziva (muzeme se tocit na technikaliich, ze treba zlate mince vydane centralni bankou jsou legalni mena, nejaky barter apod). Dnes slouzi jako uchovatel hodnoty, protoze co se deje s fiatem muzeme videt na obrazku.

Obrázek 'tak sel cas s eurem' Obrázek 'tak sel cas s eurem' (Dr.Str.RP (4.10.2024 11:12) reagovat
Tak navíc cena zlata se mění na základě poptávky a nabídky. Vzhledem k tomu, že se těží menší rychlostí, než přibývá lidí na planetě, už dávno přestalo stačit jako platidlo.

Obrázek 'tak sel cas s eurem' Obrázek 'tak sel cas s eurem' (MSA2nr) (4.10.2024 10:41) reagovat
Jj říká se "cena zlata stoupá", ale ve skutečnosti jsou jen vyšší náklady na jeho vytěžení. Dr.Str.: nesrovnávej dům před 100 lety a dnes, srovnávej průměrný dům před 100 lety a průměrný dům dnes. Ale tady bych nesázel na to, že se cena nezměnila. Lidí je jako sraček a planeta není nafukovací, nemovitosti porostou na ceně úměrně populaci.

Obrázek 'tak sel cas s eurem' Obrázek 'tak sel cas s eurem' (blm v prestrojeni 4) (4.10.2024 9:49) reagovat
Dr.Str.: Tomu uhlu pohledu rozumim, ale nepokladam jej za spravny. Barak je sice lepsi, ale diky tomu, ze technologie se stava v case lacinejsi diky redukci podilu lidske prace, automatizaci, masovou produkci, nasazenim inovovanych konstrukcnich/stavebnich metod a vyrobnich procesu, objevenim a vynalezenim novych materialu atd. Zlato nevzrostlo na hodnote, to technologie potrebna pro stavbu baraku zlevnila.

Obrázek 'tak sel cas s eurem' Obrázek 'tak sel cas s eurem' (adamsRP (4.10.2024 9:40) reagovat
A teď hodnotu zlata proti bitcoinu. :-B

Obrázek 'tak sel cas s eurem' Obrázek 'tak sel cas s eurem' (Dr.Str.RP (4.10.2024 9:21) reagovat
(blm v prestrojeni 4) Pokud vezmeš v potaz to, jak byl ten dům vybavený tehdy a jak dnes, tak to fakt znamená, že cena zlata stoupla, protože si za stejné množství zlata koupíš lepší barák.

Obrázek 'tak sel cas s eurem' Obrázek 'tak sel cas s eurem' (KaldaRP (4.10.2024 9:03) reagovat
jj tohle je znazorneni inflace, vemte si ze treba od roku 1900 hodnota dolaru klesla o 99% [odkaz]

Obrázek 'tak sel cas s eurem' Obrázek 'tak sel cas s eurem' (blm v prestrojeni 4) (4.10.2024 8:54) reagovat
Ne, mikokote. Hodnota zlata vztazena k jinym statkum je prakticky nemenna, napr. pred sto lety stal novy dum stejne mnozstvi zlata jako dnes. Hodnota zlata nestoupa, to jen fiat ztraci na hodnote.

Obrázek 'tak sel cas s eurem' Obrázek 'tak sel cas s eurem' (wd43) (4.10.2024 8:52) reagovat
nn, ten graf je ukazatelem toho, ze pocitace a tiskarny umi vygenerovat nekonecne mnoho euro, ale nekonecne mnoho zlata zatim nikdo vyprodukovat nedokazal

Obrázek 'tak sel cas s eurem' Obrázek 'tak sel cas s eurem' (mikoRP (4.10.2024 8:51) reagovat
hm. a neni ten graf spis ukazatelem, ze cena zlata stoupa, jakozto investice?

Obrázek 'tak sel cas s eurem' Obrázek 'tak sel cas s eurem' (lurker23RP (4.10.2024 8:27) reagovat
...podobně asi jako všechny ostatní měny, za posledních 10 let, namátkou, -60% EUR, -54% USD, -57% CZK, -80% RUB